En månad avklarad

Nu har jag varit vegetarian en månad. Det som jag från början trodde skulle bli otroligt svårt, men visade sig vara mycket lättare än vad jag trott. Jag har under en månads tid avstått från att äta något jag trodde jag inte skulle klara mig utan, nämligen kött.

Denna månad har gått otroligt bra och jag är glad över att jag valt att vara vegetarian, det har gjort mig mer nyfiken på matlagning och jag har lärt mig att laga bättre mat. Det är inga problem att få ihop en god och hälsosam kost utan kött. Det krävs kanske ibland mer fantasi men svårt är det verkligen inte.

Det har även varit ekonomiskt att vara vegetarian, då kött är något som är väldigt dyrt, medans bönor och grönsaker har jag kunnat få till ett billigare pris. Speciellt när vi har en affär som säljer grönsaker otroligt billigt, då kan det inte vara annat än perfekt.


En annan aspekt jag kan tänka mig som är positiv med tanke på att vara vegetarian, det är utsläppen av koldioxid minskar, köttproduktionen släpper ut otroliga mängder. Därför är det även miljövänligare att vara vegetarian.


Hur kommer jag nu göra med min nya kunskap. Jo, jag kommer fortsätta att endast laga vegetarisk kost hemma och även när jag är ute och äter kommer jag beställa vegetariskt. Däremot kommer jag inte säga nej till kött om jag blir bjuden på middag m.m. Sedan kommer jag också äta upp det kött som jag har i hemmet, eftersom jag tycker det är dumt att slänga mat. Detta innebär att jag kommer äta lite fiskbullar, pasta med skinka och även min skinkost som ligger i kylen.  För mig är detta ett stort steg och jag kan inte lova att det håller för alltid, men just nu är det så jag kommer leva.

 

Nu är det dags för en ny utmaning, denna tror jag kommer bli riktigt tuff för min del. Jag ska nämligen ha en sockerfri månad! Det innebär att jag inte ska äta godis, chips, kakor, fika, tårta, glass eller läsk och vad nu mer som kan höra till den kategorin. Jag kommer inte äta sylt eller socker till filen heller. Däremot kommer jag självklart få äta frukt och bär även om det innehåller fruktsocker, men det tycker jag är okej. Det här kommer nog bli svårt för mig, riktigt svårt. Men jag är redo utmaningen och jag ska göra allt för att klara den! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lucesolare

RSS 2.0