Alkoholfritt, Ja tack!

Jag var på plats och följde den heta debatten i kommunfullmäktige angående krogarnas öppettider i Göteborg som under torsdagskvällen nådde ett beslut. Det blev socialdemokraternas kompromissförslag, stänga 03 fredag och 05 lördag.

Jag anser att vänsterpartiets förslag med att stänga klockan 03 både fredag och lördag skulle varit det bästa för att värna om folkhälsan. Jag är själv gärna den som dansar långt in på natten, men tyvärr är kroglivet väl förknippat med alkohol, en drog som är tredje största orsaken till förtidig död i världen enligt WHO.

Under kvällen hänvisade högern ofta till människors förmåga att ta eget ansvar. Det menar på att personer kan ta ett förnuftigt beslut angående sin egen alkoholkonsumtion. Det märkliga i detta är att argumentet bara finns när det gäller att krogarna ska ha öppet till fem. Jag tror på att människor kan ta förnuftiga beslut även om krogarna stänger tre. Att svartklubbarna kommer öppna hejvilt runt om i Göteborg när krogarna stänger tidigare har jag svårt att tro. Om fallet så trots är kan väl människor ta förnuftiga beslut att inte besöka dessa svartklubbar.

Försäljning av alkoholfritt hos systembolaget ökar kraftigt, 35,3 % under första kvartalet 2012. Detta är en trend som krogarna måste snappa upp. Alla ska kunna få dricka alkoholfritt även när de kommer ut på krogen, då menar jag inte cola eller vatten. Nej, jag menar drinkar och vin. Det är viktigt att det görs möjligt för folk att kunna få alkoholfritt vart man än går.  Det är även lag på att krogarna ska erbjuda ett bra utbud av alkoholfritt.

Den dag ingen höjer på ögonbrynen för att jag är nykterist, den dag det alkoholfria utbudet är stort, den dag vi inte har fylla och våldsbrott på våra gator, då är Göteborg återigen redo för uteställen öppna hela nätterna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lucesolare

RSS 2.0