hur långt kan man gå?

Idag hade vi svenska på skolan, då skulle vi läsa om vårat namn... Då hittade jag en bok om namn och det stod namn som inte hade blivit godkända men även ovanliga namn som hade det, det var lite intressant och se vilka namn som hade gått igenom. Ett exempel är Twilight, lite intressant att man döper sitt barn till det, annars kan det ju vara någon som har bytt det i efterhand, men det verkar fortfarande lite konstigt.

Här är en lista på lite speciella namn:

Namn som godkänts


Flickor

Pojkar

Delfina
Mygg
Hallón
Barbi
Månstråle
Bajen
Snöfrid
Glädje
Grill
Texas
Zappa
Minus
Händel
Deep


Namn som har fått avslag


Flickor

Pojkar

Boris
Cristiania
Doktor
Filip
Hallon
Hosianna
Inga-Inga
Likagod
Farbror Sid
Dotcom
Engelborg
Freedom
Fån
GumShoe
Göken
Någon

Lite intressant är ju att Hallón gick igenom men inte hallon..


Vanligaste namnen 2008


Flickor

Pojkar

1. Maja
2. Emma
3. Julia
4. Ella
5. Elsa
6. Alice
7. Alva
8. Linnea
9. Wilma
10. Klara
Lucas
Oscar
William
Elias
Hugo
Alexander
Erik
Isak
Filip
Emil


Mitt namn ligger alltså topp 8, vilket jag själv märker i vardagen. Känns som att alla heter Linnea ibland!

Tycker det är lite intressant om vad man döper sitt barn. Jag har faktiskt funderat på vad jag skulle döpa mitt eget barn, på nått sätt har Essy fastnat i mitt huvud. Tycker det är fint, men får se om det sitter kvar i huvet när jag ska ha barn, vilket är länge kvar till dess! ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lucesolare

RSS 2.0