Ungdomarna får mest SPRIT av föräldrarna!

Enligt en ny undersökning dricker 9 av 10 gymnasielever alkohol och hälften av dom påstås dricka varje helg! Det här är verkligen sjuka siffror! Och att det till och med visar sig att det är föräldrarna som köper ut mest sprit åt ungdomarna.. Jag undrar verkligen hur man tänker, när man köper ut alkohol åt sitt barn! Jag vet att det är många som tänker att de vet vad deras barn stoppar i sig, och många föräldrar säger att deras barn ändå kommer få tag på sprit! Ju svårare det är att få tag på sprit ju mindre dricker man oftast.. Eftersom det blir en jobbigare process och man orkar inte göra det lika ofta.

En viktig faktor i det hela är också att det inte finns särskilt mycket för ungdomarna att göra på kvällarna, här i Piteå finns det inte särskilt mycket som händer på fredag och lördag kvällar.. Någon gång då och då kan det vara någon konsert eller disco! Jag är med i UNF vilket gör att jag nästan alltid har något och göra om jag vill, men det är helt mitt eget val om jag vill eller inte göra saker.

Jag tycker att någonting måste hända! När man var ett litet barn så var de den roligaste tiden av ens liv, det var också tiden då man inte visste att alkohol existerad!

Alkohol är ett vuxen problem som vi inte kan undgå, agera NU!




Kommentarer
Sten

Föräldrar som köper ut sprit till sina barn för att dom inte ska dricka hembränt är bara naiva, det enda man vet om man ger bort en flaska sprit är att barnet kommer dricka den flaska MINST. Oftast dricker dom den flaskan plus fulspriten dom får tag på via kompisar, internet eller gubben på hörnet.



Bra skrivet Linnéa, fortsätt så, KRAM!

2009-04-03 @ 00:06:08
Emma

Ja alltså, tro det eller ej men i dagens samhälle så får man tag på alkohol hur lätt som helst! Varför föräldrar köper ut är väl för att JA, dom vill inte att barnen ska få tag på det från annat håll, men det handlar mycket om tillit till sina barn. Man köper alkohol och då vet man att det är den mängden barnen håller sig till (förhoppningsvis). Men det är klart, jag skriver BARN i detta inlägg, och barn borde undvika sådant, tills dom har växt till sig, kroppen är inte redo för det helt enkelt. Alkohol är grymt överskattat, för det är egentligen lika farligt som mycket annat som klassas som narkotika är till exempel. Nä men jag gillar att du skriver om dina åsikter, det är roligt att läsa, och alla har rätt till sin egen åsikt. Jag håller med dig inom detta ämne faktiskt! Och varför man dricker alkohol vet jag faktiskt inte... Iallafall, det finns många funderingar, just kring detta ämne.

2009-04-03 @ 14:32:51
Anonym

Att de skulle vara lättare att få tag i alkohol nu för tiden tror jag inte stämmer. Visst de är inget problem att få tag i det. Anledningen till att så många dricker tror jag är för att de inte finns just nått annat att göra på kvällarna, men de va nog många som drack förr också, men de var inte lika uppmärksammat. Men så är de med allt nu för tiden, de är så lätt att sprida fakta och nå ut till folk jämfört med förr och därför lättare att undersöka saker.

2009-04-03 @ 22:27:56
John

Föräldrarna underskattar sin egen makt att påverka sina barn och tänker just att "annars dricker de ju hembränt!" Men det stämmer inte som du redan påpekat, De dricker både och om de får chansen. Anledningen är att ungdomar saknar information om Alkoholens skadlighet och konsekvenser. Att bara höra "Alkohol är dåligt" säger inte speciellt mycket. Föräldrarna har inte mycket mer information än ungarna, Det är där Samhället måste ta sitt ansvar och se till att informera! :) bra skrivet Linnéa :P

2009-04-05 @ 18:49:06
Stina

I många fall har föräldrarna inte särskilt mycket makt. Det spelar inte någon roll hur mycket de tjatar om hur farligt det kan vara med alkohol, utan de flesta får lära sig den hårda vägen. Efter att druckit för mycket en kväll är det förhoppningsvis många som tänker efter innan det gör om det.

2009-04-07 @ 10:22:54
URL: http://israfel.blogg.se/
Anonym

allt är bra med dig annars? ;)

2009-04-07 @ 10:30:38
URL: http://fotoblixt.blogg.se/
Bettan

snygg blogg:)

2009-04-07 @ 10:44:16
URL: http://busbettan.blogg.se/
zeth

Det där är så inte sant, jag har i princip krökat varje helg sen jag var 15 och mina föräldrar har aldrig köpt ut till mig, man skiter i om det är en jobbig process för det är värt det att åka ut till förtorten och köpa smuggelsprit. Hade mina föräldrar köpt till mig istället hade jag hållt mig till ett par öl eller cider istället för att dricka ren vodka nedsväljd med läsk.

2009-04-07 @ 10:45:46
URL: http://zeth.blogg.se/
Viktoria

Alltså, du är väl medveten om att ungefär hälften av alla som går på gymnasiet är 18-19 år? En del är till och med äldre med tanke på att så många hoppar av och byter hit och dit.

När man festar och är i den åldern så går man på krogen sen. Där kan man köpa egen alkohol. Så om ens föräldrar köpt en flaska vin till en när man är myndig så tycker jag faktiskt inte att det är en sån big deal.

Jag tycker att man ska akta sig för att dömma ut andra bara för att man själv valt att leva på ett visst sätt. Bara för att andra valt att dricka betyder det inte att dom är eller kommer bli största hemlösa alkoholisterna på gatan.



Och nej, man dricker inte mer sällan för att det är svårare att få tag på alkohol. Man planerar bättre :P

2009-04-07 @ 10:53:58
URL: http://vickypedia.blogg.se/
Helen

Kan inte annat än att hålla med vissa andra om att det inte är nåt större problem att få tag i alkohol även om inte föräldrarna köper ut. Min mamma köpte själv ut cider till mig när jag var yngre. MEN, vi hade en överrenskommelse. Säg att hon köpte ut fyra/fem cider till mig. Då fick jag klara mig på dom hela kvällen, plus att jag en gång i timmen ringde hem (eller så ringde mamma) för att kolla hur jag hade det. Dealen var att om hon någonsin skulle få reda på att jag druckit annat än det hon köpt ut till mig så skulle hon aldrig mer göra det. Då tyckte ju jag självklart att jag kunde hålla mig till det hon köpte än att hålla på och köpa en massa hembränt som man inte har någon aning om hur den är gjord. Det kunde även vara en lördagskväll då jag bara var hemma hända att jag tog ett litet glas vin till maten om hon gjorde det. Jag tror inte på att man får en konstig bild av alkohol om man dricker det före 18 år, snarare tvärtom. Jag tror man kan få ett större perspektiv till alkoholen och lär sig tidigt att man inte måste supa sig full varje gång man dricker. Fast det här ämnet går ju att diskutera fram och tillbaka i timtal... Snygg blogg i övrigt!

2009-04-07 @ 11:08:28
URL: http://hellenhelakvallen.blogg.se/
JF

många i gymnasiet är 18-19-20.. är det inräknat i statistiken? Jag tycker inte man kan se gymnasieelever som små barn. Utan ska man prata om sånt där ska man hellre mäta statistik på högstadieskoler.

2009-04-07 @ 11:10:07
URL: http://fyndigtnamn.blogg.se/
Nitania

Hejsan! Sista chansen nu, att delta i min supertävling. Tävlingen avslutas på torsdag, och nu har du chansen att vinna en röd digitalkamera från Samsung S630 Fantastiskt va? Även hela 14 tröstpriser utlovas! Delta nu: http://nitania.blogg.se/2009/march/utkast-ny-tavling.html

2009-04-07 @ 11:23:09
URL: http://nitania.blogg.se/
Vronkan

Till alla som påpekar att man kan vara 18 och lite till i gymnasiet:

Synd att artikeln inte fanns länkad här i bloggen. Undersökningen har gjorts bland minderåriga!



Bra skrivet! Jag vet inte hur gammal du är, men du verkar ha hajat grejen iaf. :)

2009-04-07 @ 11:23:52
URL: http://jvil.blogg.se/
Becca

Jag började inte dricka förens jag började mitt första år på gymnasiet och mina föräldrar har aldrig köpt ut åt mig och det är jag glad för. Fattar inte att vuxna faller för trycket att köpa ut åt sina 15 - 17 åringar för de gör de ju. Annars hade vi ju inte haft denna disskutionen. Föräldrar som köper ut sprit/öl/cider till sina barn för att dom inte ska dricka hembränt eller något annat på en fest är bara naiva. Visst är det bra OM barnen fakitskt håller den överenskommelsen. Är det en hemma fest med få pers så tror jag de är lättare att hålla det löftet än om man är på en annans fest med mycket pers och med sprit som flödar. Men de är bara personlig åsikt/erfarenhet. Ni som känner att ni kan hålla på er och inte känner beover att supa tills ni stupa... Skitbra :D

Fin blogg btw :D

2009-04-07 @ 11:47:57
URL: http://toksmula.blogg.se/
Amanda

De flesta föräldrar som köper ut åt sina barn tänker att "nu vet vi ju vad hon dricker åtminstone och hur mycket" så det stämmer riktigt det du skriver!

Köper inte föräldrarna ut så har ju barnen det svårare att få ut något och kanske till slut inte har något alls. Så föräldrarna ska inte göra det så lätt för dem.

Om alkoholen skulle bli uppfunnen idag så skulle den blir förbjuden, den skulle klassas som en drog.

2009-04-07 @ 11:55:31
URL: http://amanainen.blogg.se/
Aaliyah katten

Shiiit vad sjuuk! Skulle aldrig kunna tänka mig drick det är såå feel, och bara jag känner lukten av det blir jag spy färdig!

2009-04-07 @ 12:11:41
URL: http://aaliyahkattens.blogg.se/
Ann

Bra skrivet! Och sant.

Tyvärr tror jag att det är få som förstår hur beroendeframkallande alkohol kan vara -absolut inte för alla, men ungefär 10% av svenska befolkningen har alkholproblem och det tycker jag är sjuka siffror! Jag har träffat många människor som varit och ibland är helt utslagna ur samhället, på grund av att de en gång när de var unga börjat dricka i tidig ålder -ingen trodde väl att de senare skulle få så stora problem att de ibland inte ens har en plats att sova på för natten. Men det allra värsta är alla de tusentals människor som i hemlighet lever med missbruksproblem med helt vanliga familjer och jobb och barn som bär på denna stora hemlighet.



Jag önskar att man kunde ändra svenskarnas attityd till alkoholen, det behövs.

2009-04-07 @ 12:16:44
URL: http://nna.blogg.se/
Linda

tragiskt!

2009-04-07 @ 12:22:38
URL: http://ndail.blogg.se/
Mia

jag håller med dig. om det är enklare att få tag i sprit så dricker man mer ofta, det borde ju alla förstå? främst föräldrarna.

2009-04-07 @ 12:32:35
URL: http://notapoet.blogg.se/
Therese Turesson

Skulle inte föräldrar köpa ut till sina barn så skulle de självklart leta reda på dricka från andra ställen, så är det bara. Här i Växjö är det hur lätt som helst att få tag på dricka från langare så om man inte får av sina föräldrar så kontaktar väldigt många dom = man vet egentligen inte riktigt vad det är man får. Om föräldrar dessutom har en hård regel; ingen alkohol innan 18 års ålder så blir det antingen så här i de flesta fall: Antingen så väntar man och när man väl fyller 18 så blir det en brakstart utan dess like och det är ju heller inte bra, eller så ljuger man sina föräldrar rätt upp i ansiktet och säger att man aldrig dricker men gör det ändå. Så vad är bäst? En bra kommunikation mellan föräldrar och barn, eller att barnen ljuger för föräldrarna för att de inte ska få veta något..?

2009-04-07 @ 12:43:33
URL: http://thereseturesson.blogg.se/
Malin

Min mamma dricker inte alls och den enda alkohol jag kom i kontakt med hemma, nagonsin, var champagne och lattol som pappa drack till maten nar han kom pa besok. Jag ar ganska saker pa att det hade stor inverkan pa mig och jag och mina kompisar drack mycket minimalt under gymnasietiden. Har ar det lite annorlunda dock eftersom du far dricka alkohol till maten pa restaurang fran att du fyller 16 - sa darfor tycker foraldrar har att det ar helt okej att dricka med sina barn till och med, efter den aldern. Jag dricker fortfarande egentligen aldrig, for jag har aldrig sett mina foraldrar gora det och nar jag gar ut med kompisar sa har vi annat som roar oss... jag dricker inte aldrig, men jag har aldrig blivit introducerad till behovet att gora det bara for att det ar helg, eller for att jag ar ute.

2009-04-07 @ 13:11:45
URL: http://piccadillytears.blogg.se/
deb

bättre att föräldrarna köper en att man hamnar med en flaska mesk i handen, dem som får av föräldrar dricker mycket mindre också om du inte visste det . PUSS svara i min blogg om du pallar det

2009-04-07 @ 13:24:13
URL: http://nastydeb.blogg.se/
Johanna Svenningsson

Jättebra att du skriver om det här. Det ska du ha cred för! Tyvärr verkar det vara så att väldigt många ungdomar idag tror att de måste dricka för att ha roligt. Neej, fler unga, nyktra förebilder behövs!

2009-04-07 @ 14:16:15
URL: http://www.johannasvenningsson.se
Lady Humpalot - fun & fearless

Problemet i det här landet är att människor inte kan hantera alkohol på ett civiliserat sätt, kommer du t.ex. ner till sydeuropa så super inte folk sig aspackade & beter sig som svin... alkohol är en social grej som hålls på en städad nivå, åtminstone i de flesta fall. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om föräldrar som köper ut till sina barn, det har både sina för- & nackdelar. Här nere i södra Sverige är det löjligt enkelt att få tag på både hembränt & smuggelsprit då vi har så nära till både Danmark & Tyskland. Man får ca 1 liter sprit för 70-100 kr. Hembränt 100 kr/liter. Om jag hade haft barn hade jag hellre sett att det barnet drack några cider/öl som jag köpte ut på systemet. Sen får man helt enkelt se till att prata med sina barn så de fattar att hembränt är skit för man vet aldrig vad man får... det gäller att bygga upp tillit mellan varandra. Självklart funkar ju inte det heller alltid... & det är ju ännu ett problem. Men jag tror visst att det i många fall skulle kunna fungera bra.

2009-04-07 @ 14:23:55
URL: http://ladyhumpalot.blogg.se/
Alexander ( Proffersor på Sthlm universitet)

Nej , jag tror de har andra kontakter... så är det iallafall vad jag hör varje dag

2009-04-07 @ 14:36:24
URL: http://alexwilliam.blogg.se/
Viks

Att informera ungdomar om alkoholens konsekvenser hjälper inte ett dugg. Det är ju det farliga som lockar! (Både barn och vuxna).

2009-04-07 @ 14:44:17
URL: http://sweetkaylee.blogg.se/
Viks

Jag började dricka när jag var 15 och mina föräldrar har aldrig köpt ut åt mig. Jag är 24 år idag och dom skulle inte ens köpa något åt mig idag. Jag behöver bara ringa ett samtal så har jag vilken sorts alkohol jag vill på 10 minuter utan för dörren. Och lika enkelt har jag kunnat göra det i 9 år, utan föräldrars eller syskons hjälp. När jag var yngre tyckte jag att föräldrarna var elaka men idag tycker jag bara att dom är tuffa.

OCH det säger emot sig självt litegrann, för pga att alkoholen alltid varit så förbjuden i vårt hem så har det bara gjort det ännu mer spännande för mig och är det nästan fortfarande idag också, 9 år senare. Det är rätt klyvet det här. Men i slutendan föredrar ajg nog ändå föräldrar som INTE ger mig alkohol.

2009-04-07 @ 14:49:08
URL: http://sweetkaylee.blogg.se/
marika

det är väl bättre att dom får det av föräldrarna än att dom ska gå och fixa det av någon annan. min mamma köppte också ut till mej och hon gör det fortfartande efter som jag inte får gå på systemet än, men får gå på pubben. sen så då vet ju föräldren vad barnet dricker och hur mycket.

2009-04-07 @ 14:53:48
URL: http://gullom.blogg.se/
Sanna

BARA ETT TIPS



Det finns en ny sida som är mycket lättare att samla ihop presentkort på, man behöver inte alls ha lika många poäng för att få hem presentkort i brevlådan som på övriga sådana sidor (till exempel gratisbio, gratisklader , gratismakeup, gratismode osv)



Passa på att bli medlem sålänge sidan knappt har några medlemmar. Det gör det mycket lättare för dig att få flera presentkort, jag har snart ett presentkort på H&M och jag blev medlem igår. :)



Här är hemsidan http://www.freestreet.se/?r=1670

2009-04-07 @ 14:59:42
andrea

Hur kan man få de av sina föräldrar? :O sjukt!

2009-04-07 @ 15:03:14
URL: http://andreans.blogg.se/
Isabelle

Vad är det för fel att få av sina föräldrar?

Min mamma köper vin till mig.. av en enda anledning.. Hon vill veta vad jag dricker. Hon köper hellre vin, eller några cider till mig istället för att jag ska ringa ett snabbt samtal och få en hel liter vodka hemlevererat till dörren.



Dom är inte naiva bara för att dom inser att barnen kommer dricka vare sig dom köper eller inte. Sen min mamma började köpa till mig har jag druckigt mindre, eftersom jag inte kan få lika mkt alkohol plus att det är pinsamt att behöva fråga varje helg.



Vad skulle du vilja att ditt barn dricker? Några öl, några cider, lite vin.. eller hel jävla liter vodka?

2009-04-07 @ 15:31:42
Anonym

om man går i ettan på gymnasiet är man 17 år gammal på vårterminen och det vore mer konstigt om man aldrig har druckit innan. så 9 av 10 är inte ett dugg oroväckande. herregud det är inte farligt att dricka om man är något år under 18. om man får supa sig redlös på krogen ett år senare spelar det ingen roll om man gör det hemma. faktum är att folk inte är utomhus och super utan de är hemma. tro mig, jag är 17 och tycker inte att det är ett duggt coolt att dricka, och önskar att vuxna kan inse att det inte finns några ungdomar som tycker det om man är över 15. man gör det för att det gör det enklare att umgås och JO jag kan visst umgås med folk utan att vara full. vi dricker med samma anledning som vuxna.

2009-04-07 @ 15:46:33
Anonym

JA! De är väl klart att man hellre köper ett par öl till sina barn än att de dricker hembränt, hembränt är lätt att få tag på så hellre ett par öl. Desutom går de inte att göra något åt.

2009-04-07 @ 16:05:35
Junitjej

Det är skrämmande att föräldrarna köper ut alkohol åt sina ungdomar. Samtidigt vill de säkert veta VAD de dricker och på grund av det väljer att köpa ut åt dem.

2009-04-07 @ 16:10:17
URL: http://junitjejen.se
Begonia

orka dricka varje helg. Inte ens så roligt. Eller vissa kanske inte kan ha roligt, men jag är expert på att ha roligt. Jag sitter och skrattar åt min hund nu t.ex. haha kolla in min blogg :D

2009-04-07 @ 17:10:47
URL: http://begonias.blogg.se/
Jag VET

Så fel, så fel. Köper föräldrarna ut skiter man i att ringa nån langare och åka ut till nån gränd och köpa smuggelsprit från tyskland. Mina vänner vars föräldrar köper ut känner ett visst förtroende och dricker inte mer än det dom fått, inte ens 17-åringar väljer vodka framför cider/öl. Så otroligt korkat av vuxna att tro något annat. "Barnen" på gymnasiet dricker, och de som har föräldrar som totalförbjuder alkohol är de som dricker sig fullast. Det man inte får göra gör man, och får man några cider av föräldrarna skiter man i vodkan. Sen förstår jag att det inte är okej om föräldrar köper ut, att det är många som tycker så. Men får inte ungdomar tag på mildare dryckvarianter av päronen, så kör dom på vodka. Så om alla skulle totalförbjuda alkohol för unga skulle det bara bli värre. Gosh, det är en del av tonåren att lära sig om vuxenvärlden. Men det är upp till de vuxna hur vi ska ta del av den. Cider eller vodka?

2009-04-07 @ 17:35:02
Tess

Jo, det är verkligen sjukt. Men då jag var i den åldern, d.v.s. före "systemålder" så såg jag ofta att man helt enkelt fick tag i hembränt om inte någon köpte ut. Det är ännu farligare! Det är själva attityden bland folk som måste förändras. Jag ville inte vara "som alla andra" och såg inget syfte med att dricka alkohol då man inte ens fick köpa det själv. Drack därför inte förrän jag blev 20 och även nu dricker jag väldigt måttligt. Någon cider då och då och någon öl till grillandet är gott.

2009-04-07 @ 17:58:34
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Ebba

Oh my gosh!! Jag vet att jag aldrig kommer dricka iaf.. Fin blogg :D

2009-04-07 @ 18:01:42
URL: http://ebbza.blogg.se/
Milica

Det visste inte jag :O

Besök min blogg och kommentera tack <3

2009-04-07 @ 18:16:20
URL: http://milicajankovic.blogg.se/
Ångman

Även om vuxna hade slutat köpa alkohol till sina barn hade dom ändå fått tag i det någon annanstans. Många ungdomar gör dessutom vad som helst för att få tag i något som gör dom packade. Jag ser allt fler yngre som dricker och det gynnar langare av olika slag. Det är inte särskilt svårt att, genom att fråga sig fram, få tag i en langare som är villig att fixa eller köpa ut. Jag själv går sista året på gymnasiet, mina föräldrar köper inte ut, och har ett bara fåtal mobilklick bort från att få ut det jag vill ha inför helgen. Man kan kanske jämföra detta problemet med Ipred-lagen? Ju mer det förbjuds, ju fler sätt hittar "distributörerna" för att gneta sig fram ändå

2009-04-07 @ 18:51:06
URL: http://fotbollbyangman.blogg.se/
Sabina

Ja men det är ju inte så konstigt att föräldrar köper ut åt sina barn. Om de ändå vet att ungarna ska dricka så kan de ju ändå kontrollera vad och hur mycket om de är de själva som köper det. Inget konstigt alls enligt mig...

2009-04-07 @ 19:03:17
URL: http://demsine.blogg.se/
jessica

I inlagget referear du till barn och gymnasieelver, vilka pratar du om eg? gar man i gymnasiet ar man runt 18 ar sam manga tidigare har papekat och sa ar man inget barn langre.

Man dricker inte minder bara for att det ar svarare att fa tag i. Om foraldrarna vill halla koll pa vad deras ungdommar dricker sa ar det inte naivt. Det ar det enda dom kan gora for att kontrolera situationen. Men som sagt, de flesta i gymnasiet kan lagligt dricka alkohol..;)

2009-04-07 @ 19:09:15
en ungdom

Vi vil också känna den spännande upplevelsen, och föräldrar köper inte ut så vitt jag vet.

Man köper av sådanna som man vet köper ut eller har eget hb.

vi undommar gör vad som helst för att få komma till en annan värld och level.

2009-04-07 @ 19:16:37
madeleine

Sen måste man ju även tänka på att det faktiskt FINNS dom som kan dricka som folk och DÄRFÖR har föräldrar som köper ut. Vissar vuxna vet faktiskt, otroligt nog, var dom har sina barn, och då tycker jag det är helt okej att föräldrar langar lite. "Men hur många är det som är så duktiga egentligen" kan man då undra. Jag har ingen aning, men nog fan är alla mina vänner kategoriserade som sådana iallafall. Självklart är det ett problem det du har tagit upp, men ja. Kände för att slänga upp en annan sida av det hela.

I rest my case.

2009-04-07 @ 20:00:31
Hajrija

Sluta tillverka alkohol. Gör alkohol oloagligt - som droger ! Detta vill jag iaf .....

2009-04-07 @ 20:04:00
URL: http://babyhajen.blogg.se/
maria

Måste hålla med, vem det nu var, som skrev det här ovan om att dom flesta på gymnasiet trots allt är 18-19 år och drar ut på krogen senare på kvällen. Ser inget som helst problem med att föräldrar isåfall har köpt ut lite att förfesta på.

Var inte så snabb med att döma.

2009-04-07 @ 20:09:40
Jeanette

Håller med! Föräldrarna gör ett stort fel när de köper ut alkohol till sina barn. Okej det är en sak om barnet är 18+ men om barnet är yngre ska man absolut inte köpa ut, för det är ju precis som du säger om föräldrarna inte köper ut blir det svårare att få tag på alkohol och folk dricker mindre.

Sedan så tycker jag att folk överhuvudtaget måste börja behärska alkohol på ett bättre sätt. Man dricker ju för att ha trevligt, inte för att bli så full som möjligt.

2009-04-07 @ 20:16:46
URL: http://notimetocry.blogg.se/
emma

Jag tycker det absolut inte finns något fel i och med att föräldrarna köper till sina barn! De vet vad de dricker då. Jag kan nästan säga att av de flesta jag känner är det de som INTE får någon alkohol av sina föräldrar, det är just de som blir "värst" och dricker mest av alla, och också de som blir fullast! Jag ser ingen anledning till att föräldrar ska vara hårda och stränga och säga nej till att ge några cider till sitt "barn"! De får tag i det ändå! Har inte folk förstått det vid det här laget??

2009-04-07 @ 20:34:12
Linda

det är obehagligt. alkoholen är egentligen inte bra till någonting.. och är jag den enda som knappt dricker i min ålder? hoppas verkligen att man kan få hyfsad bukt på att minska alkoholen hos minderåriga. men som det sägs; "barn gör inte som du säger, barn gör som du gör"

2009-04-07 @ 20:34:29
URL: http://bagarebelliot.blogg.se/
Anonym

FÅ presentkort (på minst 250kr) i matbutiker som ICA, Willys och Hemköp!



signup&memberIDX=26060" rel="nofollow">http://www.free-food.se/default.asp?Action=memberssignup&memberIDX=26060

2009-04-07 @ 20:37:17
Johanna

Jag gillar verkligen inte tanken att föräldrar köper ut till sina barn, som är just barn. Får man inte köpa alkohol på egen hand så är man inte mogen att hantera det (detta gäller givetvis inte alla) på ett "seriöst" sätt. Men vi säger att en mamma köper ut alkohol till sitt barn; tänk om barnet råkar illa ut den kvällen pågrund av alkoholen som HON köpt ut. Hon är "medbrottsling", hur skulle det kännas? Jag är inte emot alkohol, men jag tycker ändå att det aldrig borde ha uppfunnit från början...



Fin blogg! :D

2009-04-07 @ 21:09:29
URL: http://johannaabj.blogg.se/
anne

Där spriten går in går vettet ut. De föräldrar som inbillar sig att de har något slags kontroll över barnets alkoholintag genom att själva tillhandahålla spriten är ju hur korkade som helst. Blir man full, så nog tusan vill man ha mer!



Spritlangning till minderåriga är olagligt. Mycket annat som också är det som folk ändå gör, men jag köper inte en droppe till våra barn. Och mig veterligen har de inte haft behov av alkohol hittills. När de fyller 18 får de köpa på krogen och då är det en annan sak.

2009-04-07 @ 21:25:50
URL: http://annnne.blogg.se/
Micha

Ganska Hemskt! men det e härligt att vara full och roltigt

2009-04-07 @ 21:31:37
URL: http://megablond.blogg.se/
Nicole

Hellre att mina föräldrar köper ut till mig än att gå omkring och smyga om det, vilket såna gör som inte har bra relation till sina föräldrar så dom kan prata om allting..



Asså, det finns många olika synsätt på det här med alkohol, och för mig är det ingen big deal att föräldrarna köper ut.

2009-04-07 @ 21:44:37
URL: http://xoxonicole.blogg.se/
Johanna

Asså okej, jag förstår att ALLA ska få ha en egen åsikt. Men är inte detta lite övderdrivet nu?

Min pappa, mamma och bror köper ut till mig men de gör de för att de LITAR på mig, inget annat. Och det värsta jag vet är när andra jag känner skaffar de på annat håll, man kan aldrig riktigt säkert veta vad det innehåller! Dessutom (som jag sett att den del har skrivit) så är de som går gymnasiet 18-19 år gamla, och kan köpa på krogen. Detta är INTE direkt dagens ilandsproblem!

2009-04-07 @ 22:00:18
Agilitydream

Ungdomarna har alltid druckit alkohol. Man kan heller inte ta det så allvarligt att de påstår att de dricker varje helg. Det är coolt att dricka och självklart är det inte så många som dricker varje helg. Dessutom tycker jag att det är bättre att föräldrarna köper ut än att någon annan jävla langare gör det.

2009-04-07 @ 22:31:17
URL: http://agilitydream.blogg.se/
Ribecca

jag jobbar på systembolaget och man ser mer än ofta föräldrar som köper ut till sina barn. men det sjuka är, att jag som sitter i kassan inte får göra något!



när det är ungdomar som köper ut mot andra ungdomar får vi neka, men eftersom föräldrar ska ha ansvar över sitt egna barn får vi inte neka dom. tycker det är helt sjukt och det är så svårt att hålla tyst.

2009-04-07 @ 22:34:43
URL: http://rialbest.blogg.se/
victor

Hej, Skulle du vilja leva för evigt?

Det kanske vi kommer kunna göra om några år.

Åldrandet dödar och torterar massvis med gamla människor i Sverige idag, alldeles i onödan har det visat sig eftersom åldrandet kan botas!

Kolla in min blogg för mer information, och hjälp till att besegra åldrandet,så att inte åldrandet besegrar oss själva.

Om vi lägger ner mer resurser på att lösa åldrandeproblemet kommer åldrandet att förlora och vi kommer åtnjuta en ändlös sommar av ungdomlig vitalitet.

http://victorbjoerk.blogg.se

2009-04-07 @ 23:54:11
URL: http://victorbjoerk.blogg.se/
Mamma Melissa

All forskning visar att de barn som får alkohol av sina föräldrar konsumerar mer alkohol än de som inte får det.



Mina föräldrar gav mig aldrig akohol och i kombination med en trygg uppfostran så ledde det till att jag inte drack.



Är idag 25 och har aldrig druckit alkohol. Men hade de gett mig det (vilket skickar signaler om att det är ok ett konsumera när man är minderårig) så hade dagsläget kanske varit annat.

2009-04-08 @ 01:28:21
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Cassandra

tänk på att hälften av gymnasieungdomarna faktiskt är över 18 och ändå får dricka på krogen, då tycker i alla fall inte jag att det är lika allvarligt att föräldrarna köper ut.. Det låter som att det är småbarn det handlar om när du skriver..

fast jag håller faktiskt med dig, jag tycker det är galet att det är så mycket som kretsar kring sprit om helgerna! det borde finnas annat att syssla med..

2009-04-08 @ 03:08:04
URL: http://cassandraholm.blogg.se/
Kamilla - Fotoblogg

sjukt.

bra skrivet!

fin blogg :D

2009-04-08 @ 08:04:41
URL: http://kamillush.blogg.se/
Tess trött tokig morsa

Önskar en glad påsk,

så vill jag påminna om mina 2 tävlingar som du inte får missa design swing vas/mumin muggar är ett måste eller hur :)



kram

2009-04-08 @ 08:21:24
URL: http://misstessan82.blogg.se/
Blivande mor -09

Det är sorgligt, men det stämmer det du skriver.

Mycket bra skrivet!

2009-04-08 @ 08:29:05
URL: http://beabus87.blogg.se/
becca

Visst, barn ska inte dricka. Men är man verkligen barn när man går på gymnasiet? Jag menar den undersökningen som du grundar dina påståenden på är ju gjord bland gymnasieelever och där är ju oftast både elever i tvåan och alla i trean över arton år. Får vi inte räknas som vuxna?

2009-04-08 @ 08:56:26
URL: http://beccadenckert.blogg.se/
Anna ☼

Helt sjukt!

Jag har aldrig och kommer aldrig att köpa alkohol till mina barn...

Skulle dock vilja veta vem som gjort denna undersökning och ta del den i sin helhet.



Jag tror faktiskt inte att siffrorna är så höga som du säger. Naivt kanske, men man måste vara källkritisk. Vem har gjort undersökningen? på uppdrag av? hur många har man tillfrågat? åldersgrupper? Förortsungdomar? Landsort? m.m. m.m....Inte bara haspla ur sig siffror utan att ange varifrån de kommer.

/A

2009-04-08 @ 09:56:23
URL: http://obergs.blogg.se/
Katya

usch!

2009-04-08 @ 10:18:24
URL: http://katyas.blogg.se/
trött

Men hjälp! ärligt talat. Det går inga "barn" på gymnasiet! Vi drack också så gott som varje helg när vi var sexton-nånting. Det är inget fel på oss idag. Och med all undervisning om alkohol som ges i skolorna idag så vet ungdomarna vad det är de häller i sig. De är inga offer. Sluta pjoska förfan!

2009-04-08 @ 10:32:25
Cecilia

Det är tragiskt när 16-åringar super sig fulla. Självklart förstår inte 16-åringarna det själva och kommer aldrig att göra, men när de passerat 20 kommer de inse hur pinsamma de var när de går förbi ett gäng andra snorungar med flaskorna i hand på öppen gata, för att de är för unga för att komma in på 18+.

2009-04-08 @ 10:51:50
URL: http://heartsick.blogg.se/
Samuel

Detta är ett svar till dem flesta som försvarar den vidriga alkoholkonsumtionen.



Hur kan ni vara så jävla naiva och inte inse verkligheten än den som är när ni sitter hemma och dricker ett glas vin? Jag skäms ju för fan över att människor är så obildade i alkohol och andra drogfrågor. Varje år dör 7000 i alkoholrelaterade olyckor, 180 miljarder av våra skattepengar går till problem som uppstår med alkohol samt att vi har över 300000 barn som lever i missbrukarmiljöer, genom att konsumera alkohol stödjer man aktivt alkoholindustrins utveckling, man stödjer aktivt att 7000 dör och ja jag kan fortsätta hur mycket ni vill. Snälla ta och vakna upp nu, man börjar bli rädd för er!



För er som är källkritiska kan ni besöka sidor som



http://fhi.se/sv/Statistik-uppfoljning/Alkohol-narkotika-tobak-ANT/



http://www.can.se/index.asp

2009-04-08 @ 11:04:56
URL: http://somo.se/blogg
Jenny-Norrlands Finest

Bor i pite sjelv och ja det finns inget på helger elelr kvelalr att göra här och det ahr adlrig funnits!

då jag var 12-20 så var det enda som fanans att göra att supa ocjh det gjorde ALLA !

när man avr yngre var det faktiskt inte av föräldrar man fick utan av ´´snälla´´ äldre människor svaga som inte kunde stå emot trycket!

många fölädrar tänerk docka tt om jag köper ut åt mina barn vet jag att dom inte dricker hb då vet jag ungifär hur mycke mitt barn kommer dricka och man kanske kan ha en öppen å ärlig komonukation att dom vet vars unge än å komemr hem då dom ska mm!

vägara dom köpa så vet dom att ja dom kommer no köpa hb eller va hos nån som ger dom nått å at dom itne ahr den belkaste vars ungen är!

de e lixzom ett sten hårt dilemma va ska man göra?

jag tycker såhär jag har lärt mej av mian minsstad jag komer låta min barn göra det med!

om din mamma sa nej när du va liten gjorde du tvärtom!men första gången om ja nu hadde en unge ksule komma hem kanon skulel jag ta redan på allt allting ställa alla skylda tillsvars på gång efte gång efter gång vem vill ge en sån unge sprit ???

2009-04-08 @ 11:30:47
URL: http://killerprincess.blogg.se/
Jenny-Norrlands Finest

måste tilläga att alal vet att köper nån ut 6öl till sin unge komemr unge få tag på 6till för det mesta!sen så e detta pitekomuns fel hadde vi haft nått att göra som yngre hadde jag tamefan gjort de istäle för att ha supit!



e de så svårt att göra en normal fungerande ungdoms går! att kanske skaffa så att varje lörda e de gratis bowling eller nått i den stilen!



att få mer ´´äldre´´som härjat supit sett hru folk farlit ill skulel få gå till skolor och ebrätta om vilket jävla liv de egetnligen var då dom vakna upp ur dimmman!

sen så följer sprit och droger hand i hand så om itne pitegör nått snart kommmer de med kanrk bli ännu emr accepterat änd eredan är här om de nu går!

2009-04-08 @ 11:34:21
URL: http://killerprincess.blogg.se/
k'

ungdomar dricker, kommer dricka och har alltid druckit, så därför kan jag förstå att föräldrarna iaf vill veta vilken storts sprit de dricker. det är väl bättre att dricka absolut än någon polsk insmugglad sprit som lika gärna kan vara tex metanol och så blir man förgiftad.

2009-04-08 @ 11:39:57
URL: http://stajligt.blogg.se/
Adam

wow. Kanske dags att sluta dricka nu, när man ser hur stavningen på de som dricker är. Allt BS om att de på gymnasiet kan vara över 18. bla. bla. bla. Kan ni handla själva på systemet när ni är 18 och 19 år? Eller ni kanske bara dricker folle? Fortfarande samma problem, så länge ni inte går in på krogen. Sen tycker jag iofs att hela alkohollagen är fucked up. Varför ska man få rösta på vilka som ska styra sverige, men inte få ta sig ett glas vin hemma när man är 18? Nej då måste man gå på krogen och betala dyrt för dropparna och vara i en hetsig miljö.



Sen det där med vuxna som ger sina barn sprit: det är ju bara för att legitimera sitt eget drickande. Så ni som fått sprit av era föräldrar sen ni var 16: grattis, ni har levt i en alkad familj :D höhö

2009-04-08 @ 12:51:44
URL: http://adamisraelsson.blogg.se/
Cityprincess

många ungdomar som dricker köper smuggelsprit som kan innehålla lite allt möjligt.. men iallafall så tycker jag att man visst kan göra massa annat på helgerna.

2009-04-08 @ 12:59:06
URL: http://ninakartal.blogg.se/
cecy

fan va sjukt kan inte fatta att dem gör sååå! du gör det något om jag skriver lite om dtta på min blogg o länkar till dig?

2009-04-08 @ 16:35:53
URL: http://cissilovesfashion.blogg.se/
nicki

fan vad sjukt att köpa ut till sina barn?

nä, asså jag tycker lagarna på alokohol måste blir starkare eller vad som helst för att yngre ska dricka.

jag vet 6:or som "super" på helgerne? hur kommer deras liv se ut när dom växer upp om dom fortsätter såhär?

2009-04-08 @ 16:49:06
URL: http://nicolegartz.blogg.se/
maria holmgren

Det är enkelt att säga att det är fel (och tro mig, visst håller jag med om många punkter!)Men då man var 18 så tyckte man inte att det var fel, och nej, jag har aldrig ångrat den perioden av mitt liv. Även jag utnyttjade biljetten att skaffa ut alkohol från systemet från annat hål och samtidigt köpte pappa ut åt mig i en mkt rimlig mängd. Idag kan jag skämas för det,eftersom det var just ett förtroande man bröt.Men det jag vill ha sagt, är att man lär sig av "sina misstag" om man kan uttrycka sig så, och jag höll faktist det viktigare löftet till min pappa. Aldrig hembränt, aldrig droger.

Men visst, mestadels håller jag med dig, blivit gammal och vis ;)

2009-04-08 @ 16:55:07
URL: http://carpediemacarsamandi.blogg.se/
Linnéa

Den här saken kan man verkligen diskutera för och emot. Men mina föräldrar har alltid köpt dricka till mig sen ja va 16. Just för att veta vad jag får i mig efter som att mina kill kompisar hade skumma kontakter. Det kommer aldrig gå att "stoppa" efter som att man vill altid göra det man inte får eller ska göra.

Det tragiska är att det bara blir yngre och yngre. Minsta åldern jag har hört är 12.. Tragiskt!

Men om jag hade ett barn som va 16 och kom och sa att den skulle på fest skulle jag nog köpa.

2009-04-08 @ 17:12:58
URL: http://everythingsucks.blogg.se/
Jossan

jag tror att ungdommarna får sprit av föräldrarna så att föräldrarna kan känna sig säkra på vad barnen dricker och hur mycket (även om det är hur lätt som helst att få tag på mer). då "vet" dom ju också att barnen inte dricker hemmabränt, det kan ju vara direkt livsfarligt.. tror jag =)

2009-04-08 @ 17:30:59
URL: http://youngspirit.blogg.se/
frida hjelm stenfors

Men sen förstår jag ju också varför det finns föräldrar som gör det. Dom kanske sitter i en sitiaon som att dom vet att ens dotter/son köper från någon skum typ och då kan man ju få i sig vad som helst.många ungdommar idag är ju väldigt desperata och skiter i vad dom får i sig. Och då är det ju klart att föräldrarna tycker att det känns bättre att dom köper ut till sina barn. Egentligen tycker jag verken det är rätt eller fel att köpa ut. Det bror lite på vad man sitter i för sitiaon!

2009-04-08 @ 17:39:10
URL: http://fridahjelmstenfors.blogg.se/
Anonym

Min största fråga blir ju självklart varför ungdomar kan vara så desperata över en flaska vad som helst när föräldrarna inte köper ut. När man inte får av sina föräldrar så tar man nästan vad som helst. Hur kan man vara så dum att man gör det för att bara bli full?

2009-04-08 @ 17:48:33
Effy

buhu här sitter ungdomarna i sverige och super medans barnen i afrika dör av hunger BUHUUUU

2009-04-08 @ 18:04:54
URL: http://effy.blogg.se/
Linda

Jag fick utköpt av en av mina föräldrar, men inte av den andra. Den förälder som köpte åt mig, visste alltid var jag var och med vem/vilka. Samt hur mkt jag förväntades dricka (visst HÄNDE det att jag drack mer, men oftast räckte det med vad jag fick utköpt). Den förälder som INTE köpte åt mig, visste aldrig var jag var. Eller med vem/vilka och att jag drack överhuvudtaget. Så jag håller inte med dig alls på den punkten. Dock ser jag gärna att mina barn vill leva "the sober lifestyle", men det är ingenting jag kan eller kommer kunna tvinga på dom någonsin. Det finns alltid sätt att revoltera och berusa sig på förutom "vanliga droger" och alkohol. Det finns lim, bensin, narkotikaklassade mediciner mm.

2009-04-08 @ 19:04:11
URL: http://liiindans.blogg.se/
Anonym

Fick själv tag i sprit väldigt enkelt, då jag var ung. Man hade äldre kompisar som köpte ut.

Hade i stället mina föräldrar köpt ut, så hade det kännts som de tycker det är ok. Vilka föräldrar tycker det är ok att sina barn dricker och även bidrar till det.

Jag skulle själv aldrig köpa ut till mina barn eller någon annan för den delen heller. Där är jag stenhård.

Alkohol är ett riktigt stort problem idag, även bland vuxna.....

2009-04-08 @ 20:25:18
URL: http://kristen.blogg.se/
☆ Ida Tallhed - norrbottens stolthet ;)

din blogg är mycket fin tycker jag ! :)

2009-04-08 @ 20:41:24
URL: http://idatallhed.blogg.se/
Sandra

Jag orkar inte gå igenom alla andras kommentarer så någon har väl redan skrivit exakt samma sak, men whatever.



För det första är jag 18 år och dricker inte alkohol alls eftersom det är ett löjligt medel för människor som inte vågar vara sociala annars, eller bara vill åt ett lätt sätt att stå ut med andra jobbiga människor, eller inbillar sig att det är traditionellt och trevligt att ta sig ett glas hemma hos nån när det är fest, och jag skulle uppskatta om resten av av världen var av samma logik, men det kommer den antagligen aldrig att bli, och detta gör mig till en rätt bitter och extrem nykterist.



För det andra: gymnasiet? Herregud. Värre är det väl att 85 procent av de flesta städers 13-åringar har festat riktigt ordentligt, med eller utan föräldrars tillstånd? (Även fast jag skulle chansa på att det är UTAN.) Jag säger inte att jag inte tycker det är lika förskräckligt att gymnasieelever super till eftersom jag är partydödande extremnykterist som inte kan umgås med människor på en fest med alkohol utan att bli både sarkastisk och dryg, men de är väl ändå lite närmre den lagliga åldern för alkoholkonsumtion?



Dock håller jag med om att föräldrar är idiotiska som köper ut till sin egen unge, detta av flera uppenbara faktorer som tydligen går att ignorera av den svenska majoriteten av blåsta föräldrar att döma. Jag ska bara ta upp tre för att inte riskera ett rykte som superspammare.



1) Desto yngre man är när man börjar dricka, oavsett var man fått alkoholen ifrån eller om man dricker mycket, löper det större risk för att man blir alkoholist eller får andra problem som innebär framtida sjukhusbesök.

2) Psykologiskt sett så präntar man in i ungjävelns huvud att man FÅR ge alkohol till sin fjortonåriga dotter vilket inte bådar så jävla gott för hennes framtida barn eller hennes små knölar till bröst som aldrig riktigt växer färdigt.

3) Tro det eller ej så SMITTAR detta. Får en unge alkohol av sina föräldrar kan andra barn genast använda honom/henne som ursäkt för att få alkohol och VI HAR EN OND CIRKEL!



Att vägra att köpa sitt barn alkohol kan leda till rebellerande, visst, men det blir en läxa för ungen om det går åt helvete, och föräldrar har alltid det ultimata sexords-vapnet att komma med om de ertappas; "jag är mycket besviken på dig". Den läxan är fan värd att lära sig.

2009-04-08 @ 21:10:53
URL: http://egoistikku.blogg.se/
Deniesé

Visst om de kanske köpte up cider men riktig alkohol är ju bara för mycket och vad tänker man som förälder på då? Fast köper de inte kan de ju leda till att barnen smyger med det och ja massor. Det är en svårt fråga att lösa!



Men jag förstår inte vad som är roligt med alkohol, i lagom mängder för att de är gott kan ja tycka är normalt, men för att sitta och supa på fester? Varför, man får väl inte roligare för det? :O

2009-04-08 @ 21:20:45
URL: http://liketolive.blogg.se/
Anna ☼

Att alkohol är beroendeframkallande, visst är jag medveten om det, visst dricker ungdomar alkohol, och tro för allt i världen inte att jag inte är medveten vilka skador alkohol kan ge. Misstolka heller inte min kommentar tidigare som om att jag tycker att det är OK att ungdomar dricker alkohol. För det tycker jag inte. Men jag tror fortfarande inte på att det är föräldrarna som är den största "boven" som köper ut alkohol till sina ungdomar. Det finns andra personer och även om det nu är riktigt länge sedan jag själv använde denna "service", kan jag än i dag se vem man skulle kunna fråga för en ersättning. Tyvärr är det toklätt att få tag i alkohol för den som inte har åldern inne, det finns så många "hjälpsamma" personer som man inte känner. Alla dessa människor som säljer öl/vin/sprit ur bakluckan på bilen... Det finns att rabbla upp... Jättebra sidor att följa upp i länkar ovan, vilket jag absolut ska göra. Men allt jag ville veta var siffrorna var hämtade ifrån för undersökning för att själv kunna läsa den... Något galet med det? Inget att bli rädd för kära du, uppmuntra det istället! jag tror att allt för få läser hela undersökningen.

/A

2009-04-08 @ 21:49:27
URL: http://obergs.blogg.se/
Jessica

Mina föräldrar vägrar fixa sprit till mig och det är jag glad över, vill jag dricka dricker jag bara på ställen där jag har åldern inne och de som har tillstånd att sälja sprit. Tänk om fler kunde tänka så.

2009-04-08 @ 22:12:55
URL: http://perontopp.blogg.se/
Anonym

svara gärna på kvällens scenario!



http://jennifermolin.blogg.se

2009-04-08 @ 23:15:59
S

hällre det än att dom dricker hembrännt eller något annat skit ..

2009-04-08 @ 23:21:05
URL: http://sessah.blogg.se/
Banke

Sprit bland ungdomar och studenternas fest har nu blivit så vanligt för många andra... Ingen ta detta problem seriös nångång...

2009-04-09 @ 00:53:08
URL: http://bankeeriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lucesolare

RSS 2.0